2011. november 22., kedd

A macska lelki életével kapcsolatos talányok


  A macskatartók, legyenek tenyésztők vagy csak egyszerűen gazdák, naponta tapasztalják, hogy a velük való együttélés nemcsak felelősségteljes, hanem érdekes, élményekkel teli is. Egyszóval, a macska megszínesíti hétköznapjainkat. Vajon a macska is így érzi ezt? Mennyire ragaszkodik gazdájához, csak a saját önző érdekéből telepszik dorombolva az ölébe? Hogyan fejezi ki biztonságát, boldogságérzetét?

  Tudom, hogy mindig is volt macskánk. Kisgyerekkoromból halványan előjön egy emlék, amikor édesanyám kivett az ágyamból és öltöztetni kezdett, a cica a szék alól kapdosott a rugdalódzó lábaim után, amit én boldog sikongatással vettem tudomásul. Hosszú éveket élt meg nálunk ez a macska, annak ellenére, hogy csak napközben fordulhatott meg a lakásban, egyébként a kertben, de éjszakára a padláson tartózkodhatott. Édesanyám ugyanúgy ellátta ennivalóval, mint a tyúkokat, kacsákat, de elvárta tőle, hogy egerésszen. Már öreg macska volt, mikor átpártolt a szomszédokhoz, sőt át is költözött a szomszédba. Vajon mivel csalogathatták át, mennyivel volt jobb neki ott, mint nálunk?

  Csak most, utólag sejtem, - miután életem során sok-sok házi kedvencet, köztük macskákat is tartottam - miért keresett régi cicánk új helyet magának. Hangsúlyozom, hogy helyet, mert ha bármikor találkozott velünk, nyávogva üdvözölt bennünket, hagyta magát megsimogatni is. Szerintem csendes, nyugodt környezetet keresett magának és erre a legalkalmasabbnak a szomszédban élő idős emberpár otthonát találta. Nálunk ugyanis akkoriban sosem volt nyugalom.

  Hol a bátyám barátai jöttek nagy dirrel-durral, hol az én barátnőim a vihorászásukkal, de mindig nyüzsögtünk, rohangáltunk. Hol a bátyám gyakorolt a hegedűvizsgájára, hol én zongoráztam, mert hangversenyre készültem. Szegény öreg cicának ez már sok volt és nyugodtabb helyet keresett. Azért, nem ment messzire, csak a szomszédba, hogy tarthassa a kapcsolatot velünk.

  Most, miután felettem is eljárt az idő, és a velem élő négy cicából már csak egy maradt, próbálom elgondolni, hogy tudtam-e cicáimat olyan boldoggá tenni, mint amilyen örömet ők nyújtottak nekem.

  Talán lelkiismeret furdalás nélkül állíthatom, hogy igen, mert szerintem kiegyensúlyozottak és boldogok voltak. Gyönyörű kék perzsa cicám csak a lakásban élt, ki csak néha mentünk a ház elé, legelészés céljából. Ugyanígy későbbi lánya, a teknőctarka perzsa és a félrelépésből származó keverék fehér-fekete foltos nőstény is. (A félrelépés ablakon beugró házi kandúr által történt.)

  A cicák közt kialakuló rangsor szerint a kék perzsa nagymama éjszakai helye a párnám bal oldalán volt, a teknőctarka a jobb oldalon, keverék a hátamon és végül a később talált, vörös ivartalanított, kijárós kandúrka a lábamnál helyezkedett el.

  Mindig keresték a helyet, hogy a közelemben legyenek, sokszor egymást is kitúrva, tehát szerintem elégedettek voltak.

  Lányom még albérletes korában tett szert egy keverék kandúr cicára. Ez a macska soha nem tette ki a lábát a lakásból, illetve több száz kilométerre újabb lakásba került. Míg az előző lakhely negyedik emeletén vígan kiült az ablakba, az új helyen, pedig a harmadik emeleti erkélyre, mégis mindig félénk, idegenek elől elbújós cica maradt. A gazdi késő délutánig dolgozott, ő addig nyugodtan pihent rejtekhelyén, és aztán jött elő, ha gazdája mellé bújhatott a heverőn.

  Történt egyszer, hogy vetélytársa jelentkezett a cicának, ugyanis a gazdi pocijában ott növekedett az unokám. Eleinte nem zavarta a cicát, csak amikor a gyerekszoba berendezésre került, jött rá, hogy neki szűkebb tere lesz nemsokára. Ennek ellenére szívesen aludt a babaszoba szőnyegén, soha meg sem próbálva az ágyikóba fekvést, vagy a pelenkázóra való felugrást.

   Miután megérkezett a kis jövevény, egyszerűen tudomásul vette, hogy ő a rangsorban az első. Sokszor aludt a babaszoba szőnyegén ez után is, meg sem próbálva a baba mellé ugrást. Csak akkor bújik a gazdi mellé, amikor a nyolc hónapos süvölvény vagy a járókában, vagy a babaszobában tartózkodik. A baba boldogan sikongat, ha meglátja, de a cica nem barátkozik, inkább elvonul, fenségesen.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése